Nowe przepisy Unii Europejskiej niekorzystne dla kierowców?

safety delivery concept, safety belt with cardboard box parcel. 3D rendering  isolated on white background
Kto tak właściwie jest odpowiedzialny za prawidłowe unieruchomienie ładunku?
10 marca 2017
Four lane controlled-access highway in Poland.
Ciężarówek więcej, wypadków mniej
26 maja 2017
Pokaż wszystko

Nowe przepisy Unii Europejskiej niekorzystne dla kierowców?

sprache

Komisja Europejska planuje wprowadzenie zmian w przepisach o delegowaniu pracowników. Będą skutkować postrzeganiem kierowcy jako pracownika oddelegowanego co będzie wiązać się z traktowaniem go jak osobę z kraju w którym się aktualnie znajduje (różne stawki wynagrodzenia czy urlopy). Wprowadzi to duże zamieszanie w rozliczaniu pracy kierowców oraz zwiększy obowiązki administracyjne firm.

Dyrektywa o delegowaniu sprowadza się do tego, że każdy pracownik wysłany do pracy na terytorium innego państwa będzie musiał podlegać wszystkim, obowiązującym rygorom prawnym kraju przyjmującego.

Według ekspertów praca wykonywana przez kierowcę w transporcie drogowym nie powinna być traktowana jako delegowanie. Jest on w ciągłym ruchu, a po krótszym lub dłuższym okresie czasu wraca do swojego miejsca zamieszkania.

Nowe wymagania będą trudne do spełnienia przez prowadzących tego rodzaju działalność przedsiębiorców. W ciągu okresu rozliczeniowego kierowcy bardzo często przebywają bowiem w kilku państwach członkowskich Unii Europejskiej, na terenie których obowiązują zupełnie różne regulacje i normy prawne.

 

Brak wyłączenia sektora transportu z planowanych przepisów znacznie zwiększy obciążenia administracyjne firm, które z reguły prowadzą działalność w wielu krajach UE.

 

Należy się liczyć z tym, że w rezultacie wprowadzenia zmian w obecnym kształcie drastycznie wzrośnie liczba przewozów na pusto, za które jednak ktoś będzie miał zapłacić. Zwiększy się więc ponoszony przez zleceniodawcę koszt usługi, a na końcu za wszystko zapłacą konsumenci. W efekcie puste przewozy zaowocują większym ruchem na drogach oraz zwiększoną emisją zanieczyszczeń do atmosfery.

 

Dodatkowo kierowcy stracą stabilność zatrudnienia. Może się bowiem okazać, że za ten sam czas i warunki pracy jeden kierowca – w zależności od trasy, jaką obsługuje – dostanie kilkukrotnie niższą pensję niż drugi.

 

Zdaniem autorów raportu sektor transportu i związane z nim branże są jednym z większych pracodawców w Europie. Jedno na 20 miejsc pracy w UE jest związane z tym sektorem. Dlatego problemy branży odczują także inne gałęzie gospodarki.

 

Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że planowane dyrektywy zaszkodzą wszystkim związanym z branżą transportową. Czas pokaże czy unijni urzędnicy przejawią objawy zdrowego rozsądku i pozostawią dotychczasowe zasady w stanie niezmienionym.

 

Autor: Michał Pracz

Emte Logistyka
Emte Logistyka - Specjalizujemy się w spedycji.

Zapraszam na bloga:) Pojawiły się nowe, ciekawe wpisy.